Trends en ontwikkelingen binnen het werkveld media:
In deze post ga ik de laatste trends en ontwikkelingen binnen de media uitleggen en vertellen hoe ik zelf hieraan bijdraag en hoe ik hierover denk.
Als we het hebben over relevante trends en ontwikkelingen binnen de huidige mediamaatschappij, dan kunnen we niet ontkennen dat streamingsdiesten tegenwoordig niet meer zijn weg te denken. Een paar voorbeeld hiervan zijn: Netflix, Amazone, Disney + en Videoland. Ikzelf heb ze allemaal op mijn telefoon staan en gebruik ze dan ook vrij regelmatig. Het is een relatief goedkope manier om jezelf te voorzien van een breed scala aan films en series. Zo kan je een abonnement delen met een paar vrienden en of familieleden en ben je slechts een paar euro per maand kwijt. Persoonlijk kijk ik nog vrij weinig tot geen tv en ben dan ook meer dan tevreden met Amazone, Netflix en Videoland als vervangers van de oude vertrouwde televisiezenders.
Een andere trend en of ontwikkeling in de media is het ‘Instagram shoppen’. Instagram is tegenwoordig niet alleen nuttig voor het verdrijven van wat tijd (want daar lijken we tegenwoordig allemaal in te verzuipen), maar tegenwoordig is je Insta account ook goed voor wat online shopping prikkels. Een aantal maanden geleden verscheen er een nieuwe update van de welbekende social media app waarbij deze optie toegevoegd werd. Ikzelf vind het nogal overweldigend en overbodig, maar ik snap ergens ook wel weer het idee erachter. De verleiding om telkens nieuwe dingen te kopen wordt op deze manier alleen helaas wel erg groot, omdat je continue met aantrekkelijke advertenties lekker gemaakt wordt. Ikzelf vermijd het ‘shopping bag icoontje’ graag en houd het liever lekker bij gedachteloos plaatjes scrollen. Wél is het een trend en of ontwikkeling van deze tijd. Mensen zitten nu eenmaal veel thuis door de corona situatie en dit zorgt ervoor dat we vrijwel alles online (moeten) bestellen. Instagram heeft hun app een nieuwe update gegeven en gaat lekker mee met de huidige situatie in de wereld.
Als derde trend/ontwikkeling wil ik het hebben over de gepersonaliseerde advertenties van tegenwoordig. Je hoeft een bepaalt onderwerp maar met enige frequentie te herhalen en je telefoon weet precies wat het je moet laten zien de eerstvolgende keer dat je op een van je sociale media-accounts zit te scrollen. Bizar vind ik zelf soms wel hoor. Ook een beetje eng moet ik eerlijk toegeven. Van cookies tot Siri die continue meeluistert, de moderne media houdt ons in de gaten en weet precies hoe het ons kan verleiden tot het doen van impulsieve aankopen.
Reacties
Een reactie posten